kroj z Brněnských Ivanovic - text
Brněnské Ivanovice ( správný historický název je Nenovice)jsou předměstím jihomoravské metropole.
Hody se zde slavívaly každoročně do r. 1974. Pořádali je hasiči a do průvodu se chodilo v kyjovských krojích z půjčovny. V r. 2008 byly hody znovu uspořádány u příležitosti 70.výročí založení českého hasičského sboru. Protože obec byla před druhou světovou válkou převážně německá, byl zde smíšený česko-německý hasičský sbor, ale v r. 1938 se vztahy natolik vyhrotily, že si Češi založili sbor vlastní. Výroční akce vzbudila takový ohlas, že se organizátoři i krojovaní účastníci rozhodli, že hody za rok zopakují. Ženy se rozhodly, že si obnoví ivanovický kroj a začaly pátrat, jak vlastně vypadal. Hledání bylo obtížné, protože starousedlíků je málo ( Němci byli po válce odsunuti). Nakonec pomohla kronika s dobovými fotografiemi.
V Nenovicích hody pořádá družstvo dobrovolných hasičů (SDH) a v současné době se konávají každoročně třetí sobotu v červnu. Příprava začíná již v říjnu předchozího roku, kdy SDH žádá městskou část Brno-Tuřany o dotace a stanovuje se termín.
V únoru se předběžně jedná s kapelou o datu konání akce a ceně - krojovaný průvod doprovází dechovka, která hraje i na hodové zábavě. Taky se zamlouvají kroje pro mladé v půjčovně. V Nenovicích je obnovených krojů pouze několik a proto mladí do průvodu oblékají půjčené kyjovské kroje.
V březnu se dojednává užívání prostor, pro účely hodů jej poskytuje sdružení Práh a od dubna začínají děti i dospělí s nácvikem tanců - na hodech se tančí během krojovaného průvodu na dohodnutých stanovištích a hlavní taneční pásmo předvede chasa pod májí, to se většinou tančí Moravská beseda.
V květnu si mladí zkouší v půjčovně boty, připravují se nenovické kroje ( praní, žehlení, škrobení, opravy atd ) a s lesníkem se domlouvá poražení a odvoz stromu na máju. Objednávají se rozmarýny. Nácvik tanců a zpívání pokračuje a to i v červnu.
Týden před hody se připravují a roznášejí pozvánky, vylepují plakáty, přivezou a zdobí rozmarýny, připravují se pentle na máju, uklízí se v kapličce a hasičce, mladí porazí a dovezou máju a příipraví jámu, ženy připraví kolo, ve které mája stojí. Naposledy se vyzkouší kroje, dovezou se lavice a stoly a ve sklípku se nakoupí víno. Taky se musí poslat í na OSA – (Ochranný svaz autorský pro práva k dílům hudebním, z. s.) oznámení o pořádání akce, stejně jako na celní úřad kvůli prodeji alkoholu.
Naplánuje se trasa zvaní na hody, staví se stany ve dvoře, kde se bude konat taneční zábava. V pátek od 6 hodin maminky a ženy pečou v pekárně koláčky, děvčata připravují a zdobí máju, ve 14 hodin se mája postaví a od 17 hodin probíhá zvaní na hody. Členové SDH připravují zázemí ve dvoře,dle dohody - občerstvení pro hudbu, hosty a krojované. V noci z pátku na sobotu se mája hlídá, aby ji závistivci z jiných obcí neukradli.
V sobotu od 10. hodin začíná oblékání krojů, staví se malé stánky pro zázemí a připravuje se občerstvení, kolem 14:00 hod. se koná požehnání u kapličky a potom už začíná průvod krojovaných za zvuků dechovky, který končí ve dvoře pod májí, kde chasa předvede taneční pásmo a začíná hodová zábava.
V neděli po sobě účastníci vše uklidí a vrátí půjčené věci.
zdroj. Z.Jandová